موشک شهاب3
«بسم الله الرحمن الرحیم»
از سال 1986 گزارشهاي دريافتي از ايران حاکي از برنامه توسعه و پيشرفت موشک بالستيکي ميان بردي بود که نامهاي مختلفي از قبيل Shahab 3، Shihab 3 ،Shehob 3 و يا Zelzal براي آن برگزيده شده بود.در سال 1993 ايران و کره شمالي همکاريهاي بسيار نزديکي را در جهت برنامه توسعه و پيشرفت موشکهاي سوخت مايع يک مرحله اي No-dong 1 و No-dong 2 آغاز کردند و احتمالا در همان زمان پاکستان نيز براي توسعه و پيشرفت موشکهاي Ghauri1/2 خود به اين برنامه ملحق شد. طراحي موشک No-dong کره شمالي بر اساس تکنولوژي ساخت موشک روسي SCUD B بنا نهاده شده بود که بعدها نيز امتياز ساخت موشکهاي SCUD B و SCUD C را نيز در اختيار کره شمالي قرار داد و آنها نيز نسخه بعدي آن را به ايران فروختند.
موشکهاي No-dong و شهاب ٣ که به نظر ميآيد طراحي آنها بر اساس موشکهاي SCUD مدل B و C باشد شايد تنها در مقياس (کوچکتر يا بزرگتر بودن) تفاوت اندکي با هم داشته باشند.
گزارشهاي ارسالي از ايران حاکي از آن است که ايران در حال بررسي خريد امتياز موشک شهاب No-dong کره شمالي و مجموع 150 فروند از اين موشکها ميباشد. همچنين ايران در نظر دارد که تمامي مراحل آزمايش برد و پرتاب اين نوع موشکها را در داخل خاک ايران انجام دهد،زيرا کره شمالي با شرايط سختي براي اين آزمايشها از قبيل :عدم صدور مجوز براي پرواز اين موشکها بر فراز خاک ژاپن از سوي اين کشور و فشار وارده از سوي چند کشور جهان از جمله آمريکا به کره شمالي براي ترک سريع برنامههاي موشکي ايران روبه رو است .
در سال 1997 ايران مشغول انجام آزمايش و تست هفت موتور براي توسعه ي برنامه هاي موشکي خود بود که اين موشک شهاب ٣ ناميده ميشد. منابع خبري معتقدند که کره شمالي در فاصله سالهاي 1994 تا 1995 تعداد اندکي موشک احتمالا 5 تا 12 فروند No-dong به همراه 4 خودروي مخصوص حمل موشک به ايران تحويل داده است و اين تحويلها به علت فشار چندين کشور به کره از جمله آمريکا متوقف شد و بار ديگر از سال 1997 از سر گرفته شد. آنچه به نظر ميرسد اين است که توسعه و ظهور موشک شهاب ٣ ابتدا با مجوز صنايع هوافضاي ايران ودر نهايت مجلس به انجام رسيد و وظيفه آزمايش و نگهداري و عملياتي نگاه داشتن آن به صنايع موشکي همت در تهران سپرده شد که اين مرکز با در اختيار داشتن موتورهاي موشک و تانکرهاي سوخت ساخته شده در يک مرکز بزرگ و وسيع زير زميني واقع در خوجان به خوبي از انجام ماموريت محوله برآمده است.

برد موشکی موشک شهاب ۳
در آوريل 1998 برنامه پرواز آزمايشي موشک بالستيکي ميان برد خود را که نام Ghauri 1 يا Hatef برآن نهاده شده بود به اجرا گذاشت که به نظر ميرسيد بسيار شبيه موشکهاي شهاب ٣ ايران و No-dong کره شمالي باشد که در نهايت باعث امضاي توافقنامه اي مشترک براي ساخت کمپانياي واحد جهت برنامههاي موشکي ميان سه کشور مزبور شد. به نظر ميرسد که تکنولوژي ساخت موشکهاي No-dong 1 و No-dong 2 از کره شمالي به ايران و پاکستان فرستاده شده است و به همين دليل موشکهاي شهاب ٣ و Ghauri 1 يا Hatef 5 بسيار به هم شبيه هستند. اولين برنامه پرواز آزمايشي موشک شهاب ٣ در ژولاي 1998 انجام شد دو فروند از اين نوع موشک نيز در سپتامبر 1998 به نمايش عمومي در آمد. يک منبع وابسته به منابع اسرائيلي گزارش کرد که ايران در حال ساخت و توسعه يک کلاهک هسته اي براي موشک شهاب ٣ ميباشد ، اما اين گزارشات از سوي مقامات ايراني تائيد نشده است. در سپتامبر 2000 يک موشک شهاب 3 مدل D آزمايش شد که ايرانيها عنوان کردند که از آن به عنوان نخستين وسيله پرتاب ماهواره در ايران استفاده خواهند کرد. اين موضوع نشان مي دهد که موتور استاندارد شهاب ٣ ابتدا يک موتور با سوخت جامد دو مرحله اي بود.
برد موشكهاي نسل جديد «شهاب ۳»، در مقايسه با سري قبلي حدود ۱۰۰ درصد ارتقا پيدا كرده و از ۱۳۰۰ كيلومتر به ۲۵۰۰ كيلومتر افزايش يافته و خطاي هدفگيري که در نسل قبلي نسبت به برد آن ۸ در دههزار بوده، در نسل جديد، به ۲ در دههزار كاهش يافته است. نكته ديگر، سيستم اختصاصي ناوبري موشكهاي شهاب است كه موجب شده كساني كه ادعا دارند ايران اين موشك ها را از كشورهاي ديگر تهيه كرده است، اما اين سيستم ناوبري و الكترونيكي ساخته شده توسط متخصصان ايراني، جاي شبهه اي را باقي نگذاشته است. اين سيستم علاوه بر آنكه قدرت شناسايي و اصابت به اهداف را به گونه اي بسيار دقيق در اختيار ايران قرار داده است كه علاوه بر اطمينان از برخورد موشك به هدف موردنظر، در صورت خروج از مسير تعيين شده نيز مي تواند آن را تصحيح كرده و درصد اطمينان از برخورد را به نحو چشمگيري افزايش دهد. نكته ديگر در خصوص بهينه سازي استفاده از موشك هاي شهاب، تغيير زاويه شارژ موشك شهاب است كه از اين پس با زاويه صفر با سطح افق مورد استفاده قرار مي گيرد. اين تغيير موجب مي شود تا فواصل آماده سازي شليك موشك ها كمتر شده و قدرت متحرك سازي شليك ها را افزايش مي دهد تا شليك هايي نامحدود در زمانهاي كوتاه را شاهد باشيم.
خصوصيات
عملكرد: موشك بالستيك ميان برد
سازنده:سازمان هوا و فضاي ايران
طول:16.58 متر
وزن:1780 كيلوگرم در مدل اوليه و 2.180 كيلوگرم در مدل هاي بعدي
قطر: 1.38 متر
برد: 1300 كيلومتر در مدل اول و 2500 كيلومتر در مدل هاي بعدي
موتور: موتور تك مرحله اي با سوخت مايع در مدل اوليه و سوخت جامد در مدل بعدي
وزن پرتاب: 17480 كيلوگرم
كلاهك:بين 700 تا 1200 كيلوگرم
دقت: 190m CEP
زمان ساخت: ۱۹۹۷














جالب است در اين باره مطالب زير را هم به دقت مطالعه فرماييد:
همزمان با رزمايش پيامبر اعظم(ص) در خليج فارس اسرائيل: توان مقابله با موشك هاي ايران را نداريم
وقتي فرمانده نيروي دريايي در تحليل خود رزمايش تبليغاتي آمريكا در خليج را احمقانه ترين رزمايش قدرت به اصطلاح بزرگ دنيا توصيف كرد و آن را به كيسه اي تشبيه كرد كه اگر دهانه اين كيسه بسته شود همه رزمايش دهندگان در آن خفه خواهند شد انتظار مي رفت كه رزمايش بزرگ پيامبراعظم«ص» از آنچنان ابهتي برخوردار خواهد بود كه رسانه هاي بيگانه و قدرت هاي بزرگ نظامي را شوكه خواهد كرد به طوري كه حتي كارشناسان نظامي رژيم صهيونيستي هم در توصيف آن عاجز مانده اند.
ضدهوايي اسرائيل عاجز از مقابله با شهاب 3
كارشناسان رژيم صهيونيستي صحت توان ايران در پرتاب موشك هاي شهاب 3 با كلاهك خوشه اي را تهديدي مرگبار براي اسرائيل و نيروهاي آمريكا در خاورميانه دانسته و اعتراف كردند كه سيستم دفاع ضدموشكي اسرائيل توان مقابله همزمان با تعداد زيادي از اين نوع موشك ها را ندارد.
اين كارشناسان با قابل توجه خواندن آزمايش اين موشك ها با كلاهك خوشه اي آن در گفت وگو با پايگاه اينترنتي «ربكا» تاكيد كرده اند كه لازمه اين مانورها بررسي بسيار دقيق اظهارات مقامات ايراني در مورد اينكه توان استقرار چنين سيستم ها به صورت انبوه را دارند است.
خشم «رايس» از آزمايش شهاب 3
كاندوليزا رايس وزير امورخارجه آمريكا كه اخيراً در رجزخواني درباره تحريم ايران گوي سبقت را از وزراي امورخارجه ربوده است در اولين واكنش خود نسبت به اين مانور و آزمايش موفقيت آميز موشك شهاب 3 گفت: پرتاب آزمايشي اين موشك ها توسط ايران، تلاشي براي اثبات قدرت اين كشور به جهان بود.
رايس در عين حال بار ديگر ايران را تهديد كرد و گفت: اگر ايران بخواهد با استفاده از اين موشك ها اقدامي واقعي انجام دهد بايد بهاي آن را نيز بپردازد!
به گزارش آسوشيتدپرس رايس در حالي كه نمي توانست خشم خود را از آزمايش شهاب3 در اين رزمايش كتمان كند گفت: من معتقدم كه ايراني ها تهديد هستند و به همين دليل جامعه جهاني مجبور است به شدت در برابر جاه طلبي هاي اين كشور بايستد زيرا ايران مي خواهد به جهان بگويد كه شما نمي توانيد ما را از دستيابي به تسليحات هسته اي بازداريد ولي ما مي گوئيم كه اين كار را خواهيم كرد.
روزنامه روسي: آسمان ايران شهاب باران شد
يك روزنامه پرشمارگان روسي هم در مقايسه مانور آمريكا با آن همه تبليغات رسانه اي و رزمايش پيامبراعظم2 نوشت: در حالي كه مسكو رسماً اعلام كرده كه از قطعنامه برضد ايران حمايت نخواهد كرد، تهران با برگزاري اين مانور به آمريكا هشدار داد كه با نشان دادن توان نظامي در برابر اعتماد به نفس ملت ايران، كاري از پيش نخواهد برد.
روزنامه «نيزاويسيما ياگازيه تا» در حالي كه پيش نويس قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل متحد در خصوص برنامه هسته اي ايران د رحال تهيه است آسمان جمهوري اسلامي ايران شهاب باران شد آن هم از نوع «شهاب3». اين روزنامه تأكيد كرد: تصميم تهران براي نشان دادن توان نظامي خود در اين برهه از زمان، به دو مسئله مربوط مي شود، يكي اعتماد به نفس ايران كه باعث شكاف در بين اعضاي شوراي امنيت خواهد شد و از سوي ديگر اين مانور هشداري براي آمريكاست كه با ناكام ماندن در همسو كردن ساير اعضاي شوراي امنيت با خود، سعي دارد از طرق ديگر بر تهران فشار وارد سازد.
بي بي سي: مانور ايران پاسخ به تهديدهاي آمريكاست
شبكه خبري بي بي سي هم در واكنش به انجام رزمايش پيامبراعظم«ص» و مختصات موشك شهاب3 و قابليت حمل كلاهك خوشه اي توسط اين موشك ها و زمان ده روزه اين رزمايش به نقل از سرلشكر صفوي نوشت: نيروهاي بسيج، عمليات تأخيري و بازپس گيري، مقابله با فرود نيروهاي دشمن فرضي، مقابله با ناآرامي احتمالي و عمليات نجات و امداد را تمرين خواهند كرد.
بي بي سي با اشاره به اينكه اين رزمايش چند روز پس از مانورهاي نظامي مشترك آمريكا و چند كشور اروپايي و منطقه خليج فارس به اجرا درمي آيد تلويحاً اذعان كرد كه اين رزمايش پاسخ به پيام مانور آمريكا در خليج فارس بود. بي بي سي در عين حال به سخنان رحيم صفوي در اين باره هم اشاره كرد و به نقل از وي نوشت: اين رزمايش در برنامه ما گنجانده شده بود كه كمي زمان آن را جلوتر آورديم.
سرلشكر رحيم صفوي تاكيد كرد: مانور آمريكا در خليج فارس هم يك مانور تبليغاتي و سياسي و از نظر عملياتي فاقد ارزش زياد است.
بي بي سي از اين مانور به عنوان سومين رزمايش در طول سال جاري بعد از رزمايش پيامبراعظم يك و ضربت ذوالفقار ياد كرد.
بستگي به نشانه گيري موشك ها دارد
در اين ميان رئيس ستاد كل ارتش روسيه تحليل جالب تري از رزمايش پيامبراعظم 2 در ايران و ميزان خطر آزمايش موشك دوربرد شهاب-3 ارائه داده و متذكر شده است كه همه چيز بستگي به اين خواهد داشت كه اين موشك ها به چه سمتي نشانه گيري شده باشند.
«ژنرال يوري بالويفسكي» تاكيد كرده است: نظاميان روسي با دقت تمام آزمايشات موشكي انجام شده در ايران را زيرنظر دارند.
تلويزيون روسيه: اسرائيل و آمريكا در تيررس شهاب-3
شبكه هاي مختلف تلويزيوني و راديو و روزنامه هاي روسي هم در انعكاس گسترده اين رزمايش نقش برجسته اي را ايفا كردند.
به طوري كه شبكه دوم تلويزيون دولتي روسيه با پخش تصاويري از رزمايش واحدهاي سپاه پاسداران گفت: آغازگر اين رزمايش پرتاب موشك هايي از جمله شهاب-2 و 3 و فتح-110 بود.
اين شبكه تلويزيوني به نقل از كارشناسان گفت: قلمرو اسراييل و پايگاه هاي آمريكا در منطقه خليج فارس به راحتي در محدوده برد موشك هاي شهاب-3 قرار مي گيرد.
تلويزيون «ار.ب.كا» روسيه هم با پخش تصاويري از ناوچه هاي جنگي ايران در خليج فارس گفت: در چارچوب اين رزمايش، موشك هاي شهاب-3 كه به كلاهك هاي خوشه اي مجهز هستند، قادر به حمل بمب اتمي تا برد 2هزار كيلومتر هستند.
لوفيگارو: آمريكا، اسرائيل و اروپا در تيررس ايران
شليك همزمان موشك هاي شهاب-3 در مانور عظيم ايران در رسانه هاي فرانسه هم بازتاب نسبتاً گسترده اي داشت به گونه اي كه بسياري از رسانه ها بخشي از اخبار خود را به اين موضوع اختصاص دادند.
مثلاً روزنامه محافظه كار لوفيگارو نوشت: اين نخستين بار است كه ارتش ايران به شليك موشك هاي شهاب در قالب يك رزمايش مبادرت مي ورزد. اين روزنامه اضافه كرد: اين موشك ها با 2 هزاركيلومتر برد قادر به زدن اسراييل، نيروهاي آمريكايي مستقر در خليج فارس و حتي جنوب اروپا هستند.
لوموند در خبر خود به نقل از رحيم صفوي به استفاده ايران در خلال ده روز مانور نظامي از ديگر تسليحات موشكي نظير ذوالفقار، زلزال و فتح همچنين انجام عمليات هلي برد در هرمزگان و برخي جزاير خليج فارس نيز اشاره دارد.
شبكه تلويزيوني الجزيره هم در واكنش به اين رزمايش گفت: اين پيام هشداري به قدرت هاي خارجي و پيامي است كه مضموني بيش از اين دارد.
شبكه العربيه هم پنجشنبه شب تأكيد كرد: سياست حركت به سوي تنش واژه غالب در گفت وگوي ميان تهران و آمريكاست ولي اين به معناي غلتيدن به سمت نوعي رويارويي حتمي ميان دو كشور نيست زيرا هر دو طرف اين را درك مي كنند كه معادله ضرر و زيان هيچ يك از آنان را استثنا نمي كند.
وزارت خارجه آمريكا هم در موضعي متفاوت با اظهارات رايس سعي كرد رزمايش ايران را كم اهميت جلوه دهد.
«شان مك كورمك» سخنگوي وزارت خارجه آمريكا در تلاشي براي كم اهميت جلوه دادن تأثيرات رزمايش پيامبر اعظم گفت: من هيچ چيز خاصي در مورد اهميت اين تمرين ها نمي بينم.
اسرائيل: شهاب 3 كپي موشك كره شمالي است
رژيم صهيونيستي برخلاف موضع حامي اصلي خود يعني دولت آمريكا در واكنش به رزمايش پيامبر اعظم 2، سياست هميشگي خود را بيان كرد و مدعي شد ايران يك خطر براي دنيا است.
خبرگزاري آمريكايي آسوشيتدپرس در پوشش اظهارات «بنيامين بن اليزر»، وزير زيربنايي اسرائيل اين مطلب را منعكس كرد.
وي گفته است «ايران خط مستقيمي را به تبعيت از كره شمالي دنبال مي كند. آسوشيتدپرس براي تكميل خط خبري خود نوشت: عقيده بر اين است كه موشك شهاب 3، كه مي تواند كلاهك هسته اي حمل كند و بردي برابر با 1242 مايل دارد، براساس يك موشك كره شمالي ساخته شده است، گرچه ايران اين را تكذيب مي كند.
آسوشيتدپرس افزود: ايران امسال سه تمرين نظامي گسترده انجام داده است كه اغلب از اين رزمايش ها براي آزمايش سلاحهايي استفاده مي كند كه توسط صنايع نظامي اش ساخته شده اند.
منبع: کيهان